Despre poemul într-un vers
Eseu
Se poate face poezie mare şi cu vorbe puţine. Lirica japoneză oferă tuturor o exemplară lecţie de sobrietate şi concizie pilduitoare iubire a frumosului din natură şi om. Ducând până la ultimele lui consecinţe „spiritul poeziei tanka şi haiku”, Ion Pillat a creat un volum de Poeme într-un vers, precedat de un „cuvânt înainte” în care face următoarele consideraţii, valabile şi pentru poetica tipic niponă: „Poemul într-un vers ar fi acela în care unul singur e scris, cel dătător de mişcare, iar celelalte rămân sugerate până la sfârşitul poemului presimţit. […] Poemul într-un vers nu trebuie confundat nici cu epigrama greacă, rubaiatul persan sau hai-kai-ul japonez.”
La Paris, unde
studia, Ion Pillat cunoaşte poemele gen tanka sau haiku ale unor poeţi clasici
sau moderni, precum Horiguchi, Hagiwara, Sasazawara, Masakazu, Ietsujiro, Sivol
Uko, Fujimura.
În 1936, Al.T.
Stamatiad publică primele haiku-uri originale în limba română. Tot pe atunci,
Traian Chelariu pregătea pentru tipar prima antologie de poezie japoneză, tanka
şi haiku. Ion Pillat scrie poemele sale într-un vers şi le tipăreşte. Aceste
poeme într-un vers erau o replică românească la poemul apărut în Japonia şi care avea să devină cunoscut
întregii lumi. Între haiku şi poemul într-un vers sunt şi asemănări şi
deosebiri.
Poetul Vasile Moldovan a prezentat la
Festivalului Mondial de Haiku de la Constanţa, în iunie 2005 referatul
intitulat: „O replică românească a
haiku-ului – poemul într-un vers”. Din acest referat reţinem:
„Pillat nu a
împrumutat aspecte de estetică de la haiku. El a rămas la forma occidentală de
versificaţie, folosind piciorul iambic şi versul de 13 şi 14 silabe. Noul gen
este definit pe baza a două coordonate esenţiale – concizia şi unicitatea: «Un
singur vers, născut, nu făcut, purtat ani de zile adesea inconştient, filtrând
ani de patimi, rezumând în el versuri multe, nescrise, şi atâtea feţe şi
locuri, să nu poată reda taina călătoare a poeziei redusă la unica ei bogăţie
de a fi goală şi eternă... poezia ajunsă la o asemenea despuiere, dacă permite
cititorului înalte delectări, îi cere în schimb o mai susţinută şi intimă
colaborare. Pe cât poetul a scris mai puţin, pe atât cititorul este nevoit să
citească mai mult... Un poem lung se poate citi mai repede, căci fiecare vers
ajută la pătrunderea şi gustarea celuilalt. Un singur vers se vrea citit mai
încet. Scrisorile se parcurg iute, telegramele însă ne opresc.»
Ca şi la haiku,
unde există practica citirii de două ori a aceluiaşi text, şi poemul într-un
vers impune o citire rară şi o pauză pentru fiecare lectură. Este pauza care
permite cititorului să ducă mai departe ideea poetului, să participe, în felul
său la creaţie. La ambele genuri natura este prezentă .La haiku poetul este
însă una cu natura, la poemul într-un vers poate apărea ca entitate distinctă,
în afara ei, contemplând-o. Ca şi la haiku, în poemul într-un vers adesea se
pune accentul pe ecou nu pe sunet sau chiar pe tăcere: «Un singur nai, dar câte
ecouri în păduri» (Poemul într-un vers) sau «Nu vorbele, tăcerea dă cântecului
glas» (Artă poetică).
G. Călinescu
apreciază că unele poeme într-un vers sunt «graţioase miniaturi şi
imagini-definiţii amintind tehnica lui Jules Renard».
Polemizând cu Sono
Uchida, Florentin Vasiliu considera, pe baze statistice, că poemul într-un vers
ar fi cel mai scurt gen de poezie din lume şi nu haiku-ul. Poetul Vasile
Moldovan crede că au dreptate amândoi. Titlurile poemelor într-un vers
pillatiene au de regulă trei-patru silabe. Acestea adunate cu cele 13 sau 14
silabe ale versului propriu-zis dau tocmai 17 silabe. Pe de altă parte, ţinând
seamă că titlul face parte din poezie, iar poemul prin cezură e separat în două
hemistihuri, putem spune că şi genul liric inventat de compatiotul nostru este
alcătuit tot din trei componente, dar altfel dispuse. În privinţa kirejiului
care nu poate lipsi din haiku, acesta are corespondent în cezura poemului
într-un vers. Ambele pauze, sau tăceri , dacă acceptaţi să le spuneţi astfel,
pe lângă valoarea estetică sau psihologică – o psihologie a ascultătorului, mai
degrabă decât a cititorului de poezie –, este determinată de o cauză fizică.
Kireji-ul şi cezura durează deopotrivă atât cât stă aerul în plămâni, adică
răstimpul în care cititorul «îşi trage sufletul».
Prin poemul într-un
vers Ion Pillat a deschis un oblon spre universalitate. Dacă, în epocă,
ecourile au fost puţine şi inconsistente, peste o jumătate de veac, se vor
vedea rezultatele. Dintre contemporanii săi, au cochetat cu poemul într-un vers
Lucian Blaga şi V. Voiculescu. «Aşchiile de poezie» ale celui din urmă,
publicate, din păcate postum (GÂNDURI ALBE, Editura Cartea Românească,1986) se
apropie mult de poemele pillatiene. Atâta doar că nu poartă titlu. Iată câteva
dintre ele:
Uleiul negru al nopţii se-ntinde peste
cer
Şi munţii de tămâie ardeau cuprinşi de
dor
Un ţipăt alb de crivăţ străpunge
miază-noaptea
Şi în orbita nopţii lucea pupila lunii
Înfiinţarea
revistei Haiku în 1990 şi a Societăţii Române de Haiku, un an mai târziu, a dus
la creşterea interesului pentru poemul într-un vers. Mulţi dintre poeţii de
haiku scriu cu aceeaşi pasiune şi uneori chiar cu mai multă inspiraţie poeme
într-un vers. În 15 ani în România s-au publicat circa 150 de cărţi de haiku. În deceniul care
s-a scurs de atunci s-au scris peste 20 de cărţi de poeme într-un vers.”
Am înscris în
biblioteca virtuală a Agoniei o parte din poemele într-un vers aparţinând lui Ion Pillat.
Sunt şi pe acest blog. Voi da aici exemple din creaţia unor poeţi contemporani. Fără
a avea pretenţia că au fost alese cele mai bune poeme. Aş fi dat mai multe
exemple, dar cărţile poeţilor din Societăţile de Haiku se tipăresc în tiraje
mici şi nu ajung la toţi cei care ar vrea să le citească.
Bogdan I. Pascu
introduce în poemele sale într-un vers multe elemente creştine :
Taina
Doar umbra unui înger de strajă Învierii
Îndumnezeire
Peste păcatul lumii iubirea cuib îşi face
Via Dolorosa
Urcând înspre Golgota porţi crucea vieţii
noastre
Pieta
În inima Fecioarei, durerea trup se face
Naştere sfântă
În ieslea tainei pruncul, lumină din
lumină
Vecernie
Cu glas de bronz ne cheamă spre ceruri
înserarea
Nirvana
Acolo lumea-ncape într-un strop de rouă
Buddha II
Pe-oceanele luminii un lotus tainic tace
Zen II
Din golul fără formă, o formă pentru
toate
Din
revistele ALBATROS, HAIKU şi ORFEU, am cules următoarele poeme într-un vers.
Sper să fie o lectură interesantă pentru membrii site-ului.
Dumitru
Radu:
Brâncuşi
Ce
lacom muşc-o daltă din carnea unei pietre.
Amintire
A
câta oară teiul îşi risipeşte floarea?
Candela
Şovăitor
împarte lumina prin unghere.
Vacanţă
Cărarea,
luna şi-un greier: nu-i de-ajuns?
Octombrie
Prin
ceţurile toamnei, noi trecători ca frunze.
Agapia
Urcă-n
tării un dangăt şi greierii-i răspund.
Jules
Cohn Botea:
Adolescenţă
O
scurtă dimineaţă, dar cât e de frumoasă!
Falsă
grandoare
Chiar
marea piramidă e tot un biet mormânt.
Puf
de păpădie
Speranţă
care zboară spre împlinirea ei.
Ştefan
Gh. Teodoru:
Pe
deal
Atâta
bucurie în primul pumn de fragi.
Vânătoare
Munţii
anunţă moartea cu fiece ecou.
Pescarul
Trăgea
la mal năvodul cu visurile lui.
Prima
zăpadă
A
prins să se topească un fulg în părul tău.
Victor
Sterom:
Dimineaţa
Deasupra
ierbii roua îşi murmură destinul.
Ioan
Marinescu:
Consemnare
Cascada-i un
spectacol sfârşit cu o cădere.
Delăsare
Lăsăm adesea
noaptea de pe o zi pe alta.
Constatare
Când vrem să tragem
sfori, o piedică e nodul.
Ion Roşioru:
Reverie
Pe jarişti,
noaptea, calul haiducului ucis…
Fântâni
Cocori răzleţi la
margini de drum în Bărăgan.
Bacoviană
Prin pieţe
vântu-ngână măturătorii beţi.
Marc Orheianu:
Enigme
În măr ascuns un
vierme, sub ierburi galaxii.
Răsfrângeri
Bătut în lacrimi
cerul, sub pleoape licurici.
Paula Romanescu:
Primăvară
Bătrânul măr în
floare curteaz-o rândunică.
Imanenţă
Ori cerşetor, ori
rege, o vamă tot te-aşteaptă.
Uimire
O, Doamne,ce înaltă
e ruga robului!
Ana Udrea:
Cicoarea
În ochii ei
albaştri e cerul mai aproape.
Floarea soarelui
Mii de ochi din
lanuri îţi caută privirea.
Amurg
Căzând sub coasă
macii au adormit în fân.
Romulus Sălăgean:
Orizonturi noi
Un cârd de ciori
se-ndreaptă flămânde spre apus.
Taină
În vechea mănăstire
doar fâlfâit de îngeri.
Libertatea
E visul unei ciute
închisă-n ţarc cu porcii.
Ana Miroiu:
Soarele
O inimă de doruri
e-ncinsă peste fire
Emilia Dumitrescu:
Interferenţe
Pe sârma
telefonului – şirag de rândunele.
Zămislire
Puful de păpădie
purtat de vântul serii.
Iubire
Cândva eram doi
fluturi pe-un ram de caprifoi.
Dan Florică:
În noapte
Sub tropot de
copite o piatră naşte stele.
Timpul
Un cal troian ce-ţi
surpă cetatea dinăuntru.
Furnica
Un pod peste neant
îi pare firul ierbii.
Bibliografie
1.I.Acsan, D. Constantinescu, Antologie de
poezie clasică japoneză, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1981;
2.V. Moldovan, „O replică românească a
haiku-ului – poemul într-un vers”, referat prezentat la Festivalului Mondial de
Haiku, Constanţa, iunie 2005;
3. Colecţiile revistelor Haiku, Albatros şi
Orfeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu